Twee daagde excursie naar Lovina

15 augustus 2014 - Bali, Indonesië

We hebben een paar vermoeiende maar indrukwekkende dagen achter de rug. We zijn woensdag 13 aug. begonnen om eerst langs tannah lot te gaan. Dit is een tempel in zee, waar de meeste mensen tijdens zonsondergang naar toe gaan. De planning was om dit op donderdag op de terugweg vanuit Lovina te doen maar dan zouden we een paar uur moeten overbruggen, anders zouden we hier veel te vroeg zijn. De tempel ligt bij het dorp Braban. Je kunt alleen bij eb bij de tempel komen. Onder de tempel zit een zoet water bron. Je zou op het complex uren kunnen rondlopen met telkens weer mooie dingen om te zien. Het betreft dan de tempel zelf maar ook het uitzicht. Hierna op weg naar het vlinderpark. Je rijd dan door de provincie Taban, waar heel veel mooie natuur en geweldig mooie rijstterrassen te zien zijn. Deze vallen onder  Unesco. Het vlinderpark zelf viel wat tegen. Het was veel kleiner dan ik verwacht had. De lunch hadden we in een restaurant met uitzicht op de rijst terrassen. Omdat we hier al een stuk hoger waren was het frisjes, maar 25 graden. We zijn merken we erg gewend geraakt aan de temperatuur van 30 graden, die we tot nu toe hebben gehad. Na de heerlijke Balinese gerechten, oa. heerlijk gekruide sateetjes, en koffie na om op te warmen zijn we verder op weg gegaan. De volgende stop is de water tempel. Deze staat bij het tweelingenmeer. Door een aardverschuiving is het meer lang geleden in Tweeën gesplitst. Hierna weer verder met de berg rit. Na nog een stop bij de apen, die natuurlijk weer gevoerd moesten worden door Nik en Teun, kwamen we om ongeveer half vijf aan in Lovina. Dit ligt in het noorden van Bali, aan de Balinese zee. Deze is veel rustiger dan de Indische oceaan in Legian. Verder zijn de stranden in Lovina zwart. Het hotel waar we overnachten is wat eenvoudiger als in Legian maar ligt wel mooi aan zee. Morgen moeten we om 05.30 op, om om 06.00 op de boot te zitten om de dolfijnen te spotten.

Donderdag 14 augustus. Na een korte onrustige nacht zijn we al om vijf uur wakker. Dus tijd genoeg. Om 05.45 uur worden we door Dharma en chauffeur naar de boten gebracht. Het zijn maar kleine boten mer een soort glijstangen(drijvers) aan beide kanten. Er kunnen max. 6 mensen in. Onder een schitterende zonsopgang varen we in een flink tempo verder de zee op. En daar zijn ze, de eerste dolfijnen. We zijn er alledrie van onder de indruk. Geweldig!! In totaal hebben we in een uur tijd wel vijftig dolfijnen gezien. Hierna zijn we verder gevaren en hebben we nog gesnorkeld. Veel vissen: gele, oranje, gestreepte en blauwe vissen gezien. Ook mooie koraal. De vissen eten onder water het brood uit je hand. Om 08.00 uur zijn we bij het hotel afgezet door de boot. Dit kon omdat het ondertussen vloed was geworden, en de boot tot een paar meter van het strand kon komen. Na een flink ontbijt, zijn we om 10.00 uur vertrokken. Eerst naar de heet waterbronnen en hierna nog langs de grootste waterval van Bali. Deze is 30 meter hoog, en ligt in de jungle. Wat betekende dat we 15 min moesten lopen door de jungle. Terug duurde het iets langer, bergopwaarts. Hierna zijn we terug gereden naar Legian. Hier waren we om 15.15. Moe en hongerig, maar voldaan van de afgelopen twee dagen. Dus na een late lunch en flink wat drinken begonnen we ons weer mens te voelen. Nik en Teun zijn hierna voor 3 euro naar de kapper geweest en ik voor 4 euro een massage van een uur. Een relaxte afsluiting van deze dag.

we hebben nu weer twee dagen waarin we niets gepland hebben, en zondagmorgen worden we om negen uur opgehaald om met de dolfijnen te gaan zwemmen. We hebben hier ook weer veel zin in. Ik ben ook erg benieuwd hoe Nik en Teun dit zullen vinden.

1. Yolande:
    15 augustus 2014
    Voor 3 euro een Balinese coupe,als je haar maar goed zit.Swaas viel je niet in slaap tijdens de massage? Geniet nog van jullie laatste week.Dikke kus Yolande.