Genieten

11 augustus 2014 - Bali, Indonesië

Maandag 11 augustus

we zijn hier al weer een week. Het gaat snel. De excursie die we afgelopen vrijdag gepland hadden kon niet doorgaan, omdat de gids toch niet kon. Wel balen. In plaats hiervan maar een lange strandwandeling gemaakt richting seminyak. Een heerlijk rommelig strand,gelukkig nog wel authentiek. Veel surfschooltjes. Geweldig hoge golven. Mooi om naar te kijken, om te zwemmen wat minder. Een enorme onderstroom. Je mag tussen de gele vlaggen zwemmen. Als je hierbuiten de zee in gaat dan wordt je teruggefloten door de strandwachten.

Het hotel bevalt nog steeds erg goed, Legian (stadje waar we zitten) zelf is leuk voor een week, maar veel te druk. Het voordeel wat het wel bied is dat er een enorme keus is in eettentjes. Waardoor we niet alleen rijst hoeven te eten. Hoewel er wel veel lekkere Balinese gerechten tussen zitten.

Gister weer een excursie gehad. We hadden er veel zin in maar dat het zo geweldig zou worden hadden we niet durven hopen. Om half negen in de ochtend werden we opgepikt door Dharma, en de chauffeur. Na ruim een uur rijden waren we bij de rivier. Je hebt hier op Bali twee plaatsen waar je kunt raften. Bij Ubud een rustige rivier, maar deze route schijnt minder mooi te zijn. Waar wij naar toe zijn gegaan was klasse 3-4. Vier is de hoogste klasse wat betreft wildheid en stroomversnellingen van het water. Eerlijk gezegd was mijn hartslag aardig versneld toen we in de boot stapten. Na wat instructies van onze begeleider, konden we vertrekken.....

En het was geweldig! Ik ben nog niet veel van zo'n mooie natuur tegengekomen in de wereld. De rivier loopt door de jungle. Helemaal ongerept nog.  Bijna twee uur genieten. Toen we bijna op het einde waren gingen we aan de kant voor nieuwe instructies want we moesten een waterval van 4 meter af !!!. En ook dat hebben we gedaan. Wel een flinke klap, moet ik zeggen. Als Nik en Teun er niet bij waren geweest had ik misschien niet op het idee van raften gekomen. Maar ik zou het iedereen aanraden. Het was een bijzondere ervaring met geweldige uitzichten. Na de lunch (oa. Heerlijke noedels) zijn we naar het oosten van Ubud gereden. Onderweg op een paar plekjes gestopt voor de foto's. Ook bij een mooi uitzicht op de Batur vulkaan en het Batur meer. Deze vulkaan is een van de twee nog actieve vulkanen op Bali. In 2000 is de laatste uitbarsting geweest. Je ziet nog hele breden zwarte stroken land waar de lava heeft gestroomd. De omgeving van de vulkaan is erg vruchtbaar. Je ziet veel stalletjes waar van allerlei vruchten worden verkocht. Hier zijn we gaan mountainbiken. Na een kort stukje fietsen hebben we een koffieplantage bezocht. Verschillende koffies ook geproefd. Waaronder ook de koffie die gezet is van koffiebonen die eerst gegeten en uitgepoept zijn door een chevetkat? Nik vond hem wel lekker. Ik vond de gewone Balinese koffie lekkerder. Hierna hebben we onze fietstocht vervolgd. En als ik vanochtend al dacht het mooiste gezien te hebben, werd dit nog mooier. Door authentieke dorpjes, ongerepte natuur en jawel hoor tussen de rijstvelden door. Zie de foto. Dat hier niet zoveel toeristen kwamen merkte je aan de reacties van de bewoners. Overal een vriendelijk hallo. Het was de dag van de volle maan, wat betekend dat de dagelijkse offers die de mensen brengen naar de tempels extra groot zijn. Ook veel mensen gezien in traditionele kleding die op weg waren naar de tempels. Omdat het veel bergafwaarts was reden we op sommige stukken loeihard wat zeker Nik en Teun geweldig vonden. Ze hebben op sommige stukken wel even op me moeten wachten, zeker bergopwaarts. Maar ik denk en hoop dat het uiteindelijk meeviel. We hebben van half drie tot vijf uur 35 km gefietst! Ook weer een ervaring rijker die ik absoluut niet had willen missen. We hebben hier het echte Bali kunnen zien. Hierna zijn we naar een restaurant gereden midden tussen de rijstvelden. Waar we soep en nasi kregen. Wederom lekker gegeten op een top locatie. Uiteindelijk waren we om 20.00 uur teug in het hotel. Heel moe maar ook heel voldaan. Het was voor ons alledrie een geweldige dag.

vandaag en morgen hebben we een rustdag en dan woensdag en donderdag gaan we weer op pad richting Lovina waar we ook zullen overnachten om vroeg in de ochtend dolfijnen te gaan spotten.

1. Yolande:
    11 augustus 2014
    Nou zusje,eindelijk door de rijstvelden gefietst,dat wilden je al zo lang!Jullie genieten,fijn om dat te lezen.Hier alles goed, ook in Oirschot. Dikke kus Yolande.